بازاریابی علم و هنر انتخاب بازارهای هدف سودآور و جذب، حفظ و افزایش مشتریان از طریق خلق، مبادله و ارائه ارزش به آنان است.
مدیریت فروش، فرآیند بهبود عملکرد نیروی فروش، هماهنگ کردن عملیات فروش و اجرای تکنیک های فروش است که به یک کسب و کار اجازه می دهد تا به طور پیوسته و حتی فراتر از هدف فروش حرکت کند.
تفاوت بازاریابی و فروش با یکدیگر زیاد است و در نتیجه، نیاز به تخصصهای متفاوتی دارند. اگر قرار باشد بخش بازاریابی فقط با هدف افزایش فروش فعلی اداره شود، کارکرد آن به پشتیبانی فروش، با یک تمرکز درون شرکتی محدود خواهد شد. اما اگر مارکتینگ جایگاه خود را در تیم مدیریت پیدا کند، میتواند تبدیل به یک المان رشد خوب با تمرکز برون شرکتی شود که فروش شما را هم افزایش میدهد.
اهمیت بازاریابی و فروش
1. عدم وابستگی کسب و کار به روشهای سنتی
از معضلات کسب و کارهای امروز، وابستگی به روش های سنتی مثل بازاریابی حضوری و تلفنی است. ولی فقط این ها روش های بازاریابی نیستند. بازاریابی محتوایی، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی رسانه های اجتماعی و ... هم وجود دارند که متدهای به روز هستند. این روش ها باعث کاهش چشمگیر هزینه های شما و افزایش بازدهی می شوند.
2. عدم محدودیت به چند روش فروش
در گذشته سیستم های فروش تنها با یک یا دو روش کار می کردند که ریسک بالایی دارد. مثل رودی که تنها از یک جهت جریان دارد. ما به جای محدود بودن به تعدادی روش، چندین روش را همزمان پیش می بریم که اگر از هر کدام این روش ها، تعدادی مشتری ورود کنند، در کل تعداد زیادی مشتری به سمت کسب و کار شما می ایند. با این متد، اگر یکی از روشهای فروش در یک بازه زمانی جوابگو نباشد، دیگر ریسکی در کار نیست.
مزایای سیستم بازاریابی و فروش
1. بهبود عملکرد تیم فروش
اکثر اوقات، افراد در تیم فروش به علت نداشتن برنامه فروش، دچار سردرگمی هستند. با داشتن سیستم و برنامه فروش افراد می دانند که روی چه بازاری تمرکز کنند و چه زمانی و چگونه بازاریابی انجام دهند. در برنامه فروش تمام ساختارها مشخص است و می توان به راحتی عملکرد افراد را ارزیابی کرد.
2. افزایش فروش
فروش یک مجموعه با مزیت هایی که در بالا به آن پرداخته شده، خود به خود افزایش می یابد. می توان گفت با اجرای یک سیستم بازاریابی و فروش ساختار یافته، فروش شما افزایش میابد و به تبع رشد مجموعه شما نیز بهتر و سریع تر می شود.
ما صرفا به افزایش فروش اکتفا نمیکنیم. افزایش سودآوری نیز از دیگر مزایای سیستم بازاریابی و فروش است.
3. کاهش هزینه ها
بی برنامگی، تبلیغات بیهوده، بازاریابی بیهوه، استفاده از رسانه هایی با اثرگذاری پایین و ... باعث افزایش هزینه ها می شود. اگر از روش های صحیح بازاریابی و فروش استفاده کنید، به مراتب هزینه کمتر و بهره وری بالاتری دارند.
4. ساختار پایدار و سنجیده
اکثر کسب و کارها برنامه مقطعی دارند. اما یک برنامه بلند مدت پایدار و با تحلیل و تحقیق مداوم، مدیر فروش و تیم فروش را از یک برنامه مدون ساختار یافته بهره مند می کند.
برای اشنایی با انواع بازاریابی و انواع راهکارهای افزایش فروش به وب سایت اقیانوس آبی مراجعه کنید.