حال به بررسی شیوههای مختلف انتخاب استراتژی رقابتی در سازمان میپردازیم. این شیوهها بهعنوان مبنایی برای رسیدن به مزیت رقابتی در بازار به شمار میروند. در مورد سازمانهایی که خدمات عمومی عرضه میکنند، مسئله انتخاب روشهایی است که سازمان، کیفیت خدمات خود را حفظ و بتواند بهترین ارزش را برای مشتری خلق کند. پورتر (Porter) در این زمینه پیشتاز است.
او سه استراتژی رقابتی کلی را معرفی کرده که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم. قبل از معرفی این استراتژیها نگاهی به روش تجزیهوتحلیل ماتریس نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید (SWOT) میاندازیم و بهصورت مختصر آن را معرفی میکنیم. این روش یکی از رایجترین روشهای موجود جهت شناسایی و تعیین موقعیت سازمان و همچنین انتخاب استراتژی کسب و کار در سازمان است.
می توانید از اموزش های شرکت اقیانوس آبی در جهت تدوین و اجرای استراتژی کسب و کا رنیز استفاده کنید.
تجزیهوتحلیل SWOT و کاربردهای آن
کنت اندروز (Kenneth Andrews) معتقد است که در مرحله آغازین شناسایی گزینههای استراتژیک، برقراری ارتباط بین اهداف سازمان و این گزینههای استراتژیک با فعالیتهایی که سازمان در ادامه قصد انجام آنها را دارد از اهمیت ویژهای برخوردار است. ازنظر اندروز روابط متقابل بین اهداف، سیاستها و اقدامات سازمان در تعیین ویژگیهای یک استراتژی و امکان شناسایی مزیت رقابتی، نقش حیاتی دارد. همچنین اندروز معتقد است که تجزیهوتحلیل فرصتهای بالقوه سازمان در تدوین استراتژی، ضرورت دارد.
پیش از شناسایی گزینههای استراتژیک بهتر است جایگاه کنونی سازمان را با استفاده از تجزیهوتحلیل SWOT، تعیین کنیم. SWOT نوعی تجزیهوتحلیل است که نقاط ضعف و قوت داخلی سازمان را با فرصتها و تهدیدهای خارجی پیوند میدهد. نقاط قوت و ضعف در تجزیهوتحلیل، مبتنی بر منابع و فرصتها و تهدیدها در تجزیهوتحلیل مبتنی بر محیط، قابلشناسایی هستند.
ادامه مطلب در مقاله استراتژی کسب وکار در وب سایت اقیانوس آبی
- ۰۰/۰۱/۲۴