راه اندازی محصول چیست؟
راه اندازی چیزی بیش از ارسال پست "ما باز هستیم!" در یک کانال اجتماعی این یک تلاش اختصاصی است تا محصول را زودتر از موعد مقرر قابل اجرا کند و سپس محصول را به طور مناسب در کانال ها بازاریابی کند. این یک پروژه گسترده است که نیاز به همکاری از طریق تیم ها و بخش های مختلف در یک کسب و کار دارد.
63 درصد از مشتریان از زمانی که شرکت ها کمپین معرفی محصول جدید را اجرا می کنند، لذت می برند. مشتریان اغلب در مورد پیشنهادی که جدید است هیجان زده تر می شوند و با آن درگیر می شوند. انتشار یک محصول عالی بدون آماده سازی مناسب دنیا برای ورود آن، راه خوبی برای از دست دادن جذب مخاطب هدف در اوج علاقه آنهاست.
معرفی محصول را می توان به سه مرحله تقسیم کرد:
1. برنامه ریزی
این مرحله ای است که تیم های محصول اهدافی را تعیین می کنند، در مورد مخاطبان و رقابت خود تحقیق می کنند، انتظارات را همسو می کنند و استراتژی بازاریابی را ایجاد می کنند. تیم راهاندازی همچنین از نزدیک با توسعهدهندگان محصول همکاری میکند تا یک جدول زمانی برای تاریخ عرضه و شناسایی اجزای کلیدی قابل فروش محصول را تعیین کند.
2. اجرا
این پنجره زمانی است که طی آن محصول به طور رسمی عرضه می شود. این شامل روز انتشار واقعی و تلاشهای بازاریابی بعدی برای حفظ سر و صدا در هفتههای بعد میشود. در طول این مدت، داده های محصول و بازاریابی جمع آوری می شود که در نهایت به تعیین موفقیت راه اندازی کمک می کند.
3. تجزیه و تحلیل
در نهایت، با انتقال محصول از مرحله "راه اندازی" به مرحله "رشد" چرخه عمر محصول، تلاش های بازاریابی کاهش می یابد. تیمهای محصول دادههای جمعآوریشده در طول پنجره انتشار را مقایسه میکنند و تعیین میکنند که آیا KPI و سایر اهداف در نتیجه راهاندازی برآورده شدهاند یا خیر.
نکاتی برای ایجاد یک استراتژی راه اندازی موفق محصول
هر محصولی که عرضه می شود چالش های منحصر به فرد خود را دارد زیرا هر محصول منحصر به فرد است. حتی انتشار یک نسخه جدید از یک محصول موجود به طرحی متفاوت از راه اندازی اولیه نیاز دارد.
با این اوصاف، چند روش برتر وجود دارد که شرکتها باید در هر استراتژی راهاندازی محصول دنبال کنند تا پایهای قوی برای راهاندازی محصول Product Launchخود ایجاد کنند:
1. روی تجربه مشتری تمرکز کنید
اکثر تیم های موفق قبل از طوفان فکری یک محصول جدید، کشف محصول را انجام می دهند. این فرآیند شرکت ها را مجبور می کند که بپرسند چرا محصول جدید آنها در وهله اول باید وجود داشته باشد و مشخص کنند که کدام مشکل را برای مشتریان بالقوه حل می کند.
تیم راه اندازی محصول شما باید به این سوالات برای مشتریان احتمالی پاسخ دهد:
- چرا مشتریان از نوع محصولی که شما می سازید استفاده می کنند.
- نقاط درد خاصی که محصول شما نشان می دهد.
- کاری که محصول شما بهتر از هر محصول دیگری انجام می دهد.
درک این نکات نیاز به تحقیق دارد. ابتدا باید بازخورد مشتریان خود را در قالب تحقیقات بازار جمع آوری کنید. این به شما امکان میدهد مستقیماً از مشتریان در مورد ویژگیهایی که در مورد آنها بیشتر هیجانزده هستند یا مشکلاتی که در گذشته با محصولات مشابه تجربه کردهاند سؤال کنید.
سپس این تحقیق باید با آنچه در مورد رقابت خود می دانید مقایسه شود تا بهترین راه برای قرار دادن محصول خود در برابر آنچه قبلاً وجود دارد شناسایی شود. محصولاتی که برای مشکلاتی که وجود ندارند راه حل ارائه می دهند، مشتریان را هیجان زده نمی کنند. مشتریان همچنین تحت تأثیر محصولاتی قرار نمی گیرند که چیز جدیدی را به میز نمی آورند. مهم است که راهی برای برقراری ارتباط با این که محصول شما چگونه نقاط درد مشتری را به روشی منحصر به فرد حل می کند، شناسایی کنید.
2. از داده های محصول خود برای اطلاع رسانی استراتژی استفاده کنید
آزمایش بتا داده های ارزشمندی از محصول ایجاد می کند که نحوه تعامل مشتریان با محصول شما را روشن می کند. یک راه حل تجزیه و تحلیل داده مانند Amplitude می تواند به کسب و کارها کمک کند تا داده های آزمایش کننده بتا را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوان از آنها برای ایجاد یک استراتژی محصول برای راه اندازی محصول آتی استفاده کرد.
برای مثال، نگاهی اجمالی به دادههای آزمایش بتا استفاده گسترده از ویژگی «توصیهها» محصول تجارت الکترونیک شما را نشان میدهد. علاوه بر این، آزمایشکنندگان بتا که از این ویژگی استفاده میکنند بیشتر از کسانی که از این ویژگی استفاده نمیکنند با محصول شما درگیر میشوند. منطقی است که پیامهای بازاریابی شما به شدت بر ویژگی توصیهها تمرکز کنند تا مشتریانی با احتمال بیشتری برای تعامل از همان ابتدا جذب کنند.
3. یک چک لیست راه اندازی محصول ایجاد کنید
چک لیست در حال اجرا یک جنبه ضروری از هر محصولی است. راهاندازی محصول شامل تیمهای محصول، تیمهای بازاریابی، تیمهای فروش و کار بیشتر با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک است. حتی برای سازماندهیشدهترین مدیر یا سرپرست تیم آسان است که مسیر کارهایی را که باید انجام شود در حین انجام فهرستی از وظایف که همیشه در حال تغییر هستند، از دست بدهند.
نگه داشتن یک لیست در حال اجرا از همه وظایف ضروری تضمین می کند که با نزدیک شدن به روز پرتاب، چیزی بین شکاف ها قرار نمی گیرد. اقلام باید به محض تکمیل یا اضافه شدن آنها به عنوان ایدهها یا پیچیدگیهای جدید بررسی شوند. همچنین وظایف باید بر اساس نوع یا توسط تیم مسئول انجام هر مورد گروه بندی شوند.
چک لیست ها از کسب و کار به کسب و کار و راه اندازی به راه اندازی متفاوت است، اما موارد اقدام رایج عبارتند از:
- ایجاد جدول زمانی عرضه محصول
- شناسایی KPIهای مرتبط
- تعیین مخاطب هدف
- انتخاب کانال های توزیع
- ساخت پیام بازاریابی
- هماهنگ کردن تیم های داخلی، از جمله فروش، فناوری اطلاعات و پشتیبانی مشتری
4. زود راه اندازی کنید و در حین حرکت آن را تغییر دهید
شما باید محصول خود را به محض اینکه ویژگی های اصلی آن به طور کامل مورد آزمایش قرار گرفت، عرضه کنید. هرچه مشتریان زودتر محصول شما را بپذیرند، زودتر میتوانید دادههای رفتاری ارزشمند آنها را جمعآوری و تجزیه و تحلیل کنید تا جریانهای ورودی را بهبود ببخشید، نقاط ریزش را شناسایی کنید و توسعه ویژگیها را اطلاع دهید.
هر روز که محصول شما در حال توسعه است روزی است که مشتریان نمی توانند از آن استفاده کنند. در حالی که منتظر چند ماه برای تکمیل پرداخت یک ویژگی غیر ضروری هستید، مشتریان بالقوه شما بیعلاقه میشوند یا برای نیازهای خود به رقبا روی میآورند. انتشار یک نسخه فعال از محصول اصلی شما می تواند پذیرندگان اولیه را خشنود کند، آنها نیز به نوبه خود می توانند از محصول شما حمایت کنند، در حالی که شما روی ارائه پیشنهاد خود کار می کنید.
- ۰۱/۰۸/۱۲